16 d’agost de 2010

El 5 de 8 amb l'agulla , és de l'època d'en Janillo!! ( ? )

SEGON 5DE8 AMB L'AGULLA DESCARREGAT DE LA HISTÒRIA .



SEGON DE LA HISTÒRIA ? SEGUR ?

" L' afició " dels verds per col·locar agulles en construccions tot formant-ne poc d"ortodoxes"  ha esdevingut en  ocasions , en constants  critiques des de diversos angles del Món Casteller .  La primera sèrie va arribar en forma de 3de8 amb l'agulla, fet el 2006 a Sitges i no contestat per cap colla fins a la temporada del 2008 , entre aquell any i el següent ,  s'hi van sumar la Vella i Joves dels Xiquets de Valls, Minyons i Capgrossos de Mataró`.    

El mateix 2008 fins hi tot es va encetar la cursa cap al castell amb un pis superior . Es a dir, pel 3de9 amb folre i agulla.  La Vella va fer-ne els primers intents i no va poder ser , però els Minyons el dibuixaven carregat en la seva diada. 
Els primers en descarregar-lo van ser els  verds ,  a la diada de Sant Ramon de 2009 .  


Molt més titllat de raresa va esdevindre a Reus (octubre 2009 ) quan els Castellers de Vilafranca van completar el primer 5 de 8 amb l'incorporació del pilar de 6 . 
Criticat per totes bandes , no va tenir massa acollida , tampoc a la tradicional zona de Valls .  

Precisament cap al bressol ens remuntem , i amb el document que a continuació s'adjunta  podríem trobar allà l'orígen de tant castell criticat i poc acceptat . És possible que el 5de8 amb l'agulla no sigui una novetat exclusiva del segle XXI , un altre invent dels verds , sinó que es dati  126 anys enrere .

Al llibre " Els Castells dels Xiquets de Valls " , de Francesc Blasi i Vallespinosa , a la pàgina 33 ,  ens evoca a l'època d'Or dels Castells (la primera, és clar ) acostant-nos fins la Santa Úrsula de 1884 aquella on es va descarregar  el 5de9f de la COLLA NOVA. 
D'aquella època a més, recull el testimoni de diferents gestes aconseguides , i precisament en la diada d'aquell conegut 5 de 9 amb folre , destaca altres estructures fetes per la COLLA VELLA : 

5de8 amb 2 enxanetes , CINC DE VUIT AMB EL PILAR AL MIG, 4DE8 aixecat per baix , 3de8 aixecat per baix i el pilar de 8 amb crosses fins al terç sostingut pel Janillo .(sic) (Josep Serra i Miret ) -mític casteller vallenc - . 

Crec que no pot ser descabellat pensar que la Vella "és piqués" fent els cincs de diferents versions , veient que els altres havien descarregat el 5de9f , i molt menys descabellat que hi possésin agulla al 5 si després descarregaven el pilar de 8 amb la saga dels Janillo ... Deu ser que considerant només descarregats els castells d'aquell moment , un hipotètic 5de9f de la vella, quedés en intent .  Si continueu llegint , fins hi tot s'explica que s'havia arribat a aixecar alguna construcció com el 15 de 8 durant aquella època. Au, que busquin els historiadors !

Tot i així és difícil demostrar qui ha parit el 5de8 amb l'agulla , aquí no hi ha ADN que demostri res,       i precisament enguany ho sabem prou amb el tema del "deganatge casteller" . I ves a saber si no haurem de donar les gràcies i atorgar el parentatge als  qui critiquen el famós 5 de8 amb l'agulla , i demanar-lis que si us plau ,  per respectar-ne l'origen li diguem  " cinc de vuit amb el pilar al mig ".
Potser si a Valls reclamen ser els degans en fer  l'estructura , o es confirma que aquest castell es va fer al s. XIX , ¿ la resta del món casteller el veuria amb millors ulls ?



5 comentaris:

Anònim ha dit...

No estic segura del que tan efusivament has escrit. Poden haver dubtes quan et fixes bé amb les comes i els dos punts. És el que té la gramàtica.

Cinc de vuit, amb el pilar de 6 al mig: 4de8.

entenc que varen fer 5d8 i 4d8a.

Tutis

Frikilandi ha dit...

Hola Tutis,
primer de tot, gràcies per comentar.
Jo crec que d'error gramatical no n'hi hà per donar a entendre que és el 4 i no el 5 el que descriu amb l'agulla, simplement és com descriu la manera com es van fer els castells .
Diu : 5de8(coma)-amb dos anxanetes ....- 5de8 (coma) amb el pilar al mig
4de8 (coma) aixecat per baix.
Només hi ha dos punts precedits d'una coma i entenc que és un error "d'impremta". Si et fixes bé a la resta de castells hi ha un "punt i coma" Per tant , entenc que esmenta correctament el 5d8 amb el pilar. No tinc cap dubte.

t'agraeixo el teu apunt, fins aviat.

Gemma ha dit...

Sino seria 4d8 amb agulla i aixecat per sota!
Sempre posa l'explicació darrera, sino ens sobra un "aixecat per baix", ja que el pilar de 8 amb crosses fins a terços seria impossible d'aixecar-lo per baix.

El que pot passar és que la nota sigui errònia, i el mossèn en qüestió escrivís 5 en comptes de 4. Caldria trobar una referència independent d'aquella actuació per corroborar-ho.

Anònim ha dit...

doncs si!!
llavors és fantàstic!

Tutis

Anònim ha dit...

frikilandi les anotacions que hi ha en aquest llibre jo no les vec massa fiables ja moltes errades en les dates un exemple és "l'any 1884,en unes festes a honor de santa ursula,es feren a valls el 5d9 per la colla nova,única vegada que s'ha fet"està demostrat que l'any en que és va descarregar l'únic 5d9folre del segle XIX va ser per santa ursula de 1883 i per la colla vella,si t'en vas a la pàgina 64 del mateix llibre referint-se el 5d9 diu la colla vella assolí l'exit desitjat sobre un castell que mai més no és tornaria a intentar de fer-lo,i el data el 1882 una altre errada,personalment el 5d8a per mi és un castell de màxima dificultat i per mi els castellers de vilafranca sempre en sereu els inventors, ja que del segle XIX castells com el 3d9 sense folre,el 2d8sense folre...no se sap encara ara si és van realitzar o no pels escrits molt contradictoris que s'han trobat(mirar el llibre les meravelles del món castellerI)
Bé que tingueu un gran sant fèlix!